Redd for at folk skal melde seg av når du sender nyhetsbrev?
Jan 31, 2024Er du en av dem som ikke sender nyhetsbrev og kampanjer av frykt for at folk skal melde seg av lista di?
Tenker du at hvis du dukker opp veldig sjelden så vil kanskje folk bli?
Tenker du at hvis du bare koseprater og ikke selger, så syns de at du er snill og grei?
Nå når jeg skriver dette har jeg akkurat sendt av gårde første mail i en tilbudskampanje i den andre bedriften min. Tretti sekunder etter at den var sendt kunne rapporten fortelle meg at 1 % av lista allerede hadde rukket å melde seg av.
Dette er den store frykten, ikke sant? At vi er så frastøtende i vår iver etter å hjelpe kundene våre, tilby dem gullet vårt og få dem til å kjøpe skattene våre, at de umiddelbart trykker på knappen nederst i e-posten som sier “få meg til helvete vekk herfra nå!”.
Okay, kjærlig alvorsprat kommer nuh:
E-postlista di har en jobb! Den jobben er å tjene pengene dine. Jada, du kan selge via sosiale medier og annonser også, men har du en e-postliste (og det håper jeg inderlig du som driver business har) så er listas jobb å sørge for inntjening. Hvis du ikke selger til lista di kan du like gjerne kutte den helt ut.
Men! Ikke kutt ut lista di under noen omstendigheter! Selv ikke om du tror du tjener mest via sosiale medier. Årsaken er enkel: Du eier ikke noen av dine sosiale medie-profiler eller følgerne du har der. Du kan når som helst miste alt sammen til hackere, endrede spilleregler eller at du blir kastet ut av plattformen (uten grunn og uten mulighet til å få det tilbake). Du står aldri i fare for å miste e-postlista di på samme måten. Og selv om systemet skulle kræsje eller forsvinne fra jordens overflate, så har du en backup av lista di. Du tar jevnlig backup av lista di, ikke sant?
Bare så langt i år har jeg hørt om tre bekjente businesseiere her i Norge som har mistet tilgang til hele eller deler av sine sosiale medier. Det er virkelig ikke verdt det å satse alle businesseggene i den kurven.
Sender du sjelden er det dessuten fare for at de glemmer deg og glemmer hvorfor de fulgte deg i utgangspunktet. Kommer det et lunkent nyhetsbrev hver tredje måned er sjansen stor for at de melder seg av når du først sender noe.
Her er unnskyldninger jeg har hørt folk bruke for å slippe å sende nyhetsbrev og kampanjer:
- Kundene mine bor på sørlandet. Sørlendinger blir sinte (eller passiv aggressive) om de får e-post oftere en én gang hver tredje måned.
- Jeg er så upopulær at folk melder seg av lista hver gang jeg sender ut en e-post, derfor gjør jeg det så sjelden som mulig.
- Jeg har hørt hele livet at jeg er en masekopp så jeg skal i hvert fall ikke være det mot lista mi!
- Min epostliste skal bare være et sted for koseprat. Jeg skal IKKE selge der! Det vil ødelegge den gode tonen jeg har med folka mine. Når de bare har fått nok koseprat vil de jo kjøpe til slutt, ikke sant?
- Jeg har så få produkter. Nå har jeg sendt ut nyhetsbrev om de fem produktene jeg har, så nå må jeg vente med å sende noe mer til jeg har et nytt produkt å vise fram.
- Innenfor min nisje er det ikke vanlig å sende nyhetsbrev ofte.
Samtidig som jeg forstår at vi kan og hvorfor vi kan sette oss fast i sånne forestillinger får jeg også lyst til å rive meg i håret når jeg hører det (og jeg hører sånne ting veldig ofte i jobben min, dessverre). La oss gjøre det jeg liker best og plukke påstandene fra hverandre.
La oss ta de vidunderlig herlige sørlendingen først. Sørlendinger er på e-postlista til butikker, nettbutikker, bedrifter, coacher og kursholdere fra hele verden. Det er ikke sånn at alle disse businessene fra over alt i hele verden har en egen funksjon på plass som varsler om at nye subscribere fra sørlandet i Norge ikke må få e-post oftere enn hver tredje måned eller så blir de så sinte og lei seg. Nei, det er vel heller sånn at bedriftseieren fra sørlandet som kom med denne påstanden har noen begrensende tankesett om masing, salg og overfølsomhet som ble overført til egne følgere. Ren selvsabotering!
Er du redd for å mase på folk? Jeg har hatt kunder som har sagt til meg at de har blitt fortalt av mann og barn hvor masete de er de siste 17 årene, så de vil i hvert fall passe seg for å ikke være like irriterende for kunder og følgere.
Altså. Føkk de barna. Føkk den mannen. Føkk han (eller den partneren, uavhengig av kjønn) som har lært barna sine at det er greit å være en unnasluntrende dritt som ikke bare gjør sitt beste for å ikke bidra til fellesskapet, men til og med jobber med å få den som tar hele den mentale byrden og ønsker hjelp og en følelse av partnerskap til å føle seg som den kjipe i situasjonen.
Gjenta etter meg: Det at noen har påstått at du er masete betyr ikke at du er en masete person.
Gjentar du deg selv og maser på barn eller partner fordi du får en syk tilfredsstillelse av å irritere dem? Eller er det sånn at du ber dem bidra i hjemmet og at de til og med sier ja til å gjøre ting, men så lar være å følge opp med handling? Kan det hende det går timer, dager og uker uten at de gjør det de har sagt de skal gjøre og at det er nødvendig med repetisjoner?
Folk sier sånne ting for å rettferdiggjøre egen adferd. Fordi de tjener noe på å be deg dempe deg og slutte å stille krav.
Det er på tide at du som er redd for å mase tar tilbake krafta di i stedet for å gi den til dem som forteller deg at du er masete. Å sende nyhetsbrev er ikke masete. Og skulle noen mene det så melder de seg heldigvis av lista di.
Tilhører du koseprat-gjengen? Ønsker du deg bare en liste som skal motta kosemose-nyhetsbrev og aldri aldri utsettes for den grusomme realiteten at du selger noe? Lever du på en rosa drømmesky om at med nok koseprat så kommer de til å spørre deg om ikke du selger noe de kan kjøpe av deg?
Du driver ikke business. Du driver med begrensende tanker og frykt. Ja, og kanskje noen villfarelser og blomstrende hippietanker om en bedre verden der penger ikke eksisterer og luft og kjærlighet er alt vi trenger.
Som nevnt tidligere, e-postlista di har en jobb. Den jobben er å tjene penger for deg. Nekter du å la den gjøre det, hvorfor har du en epostliste da?
Har du få produkter? Kjempefint! Det er ingen grunn til å sende nyhetsbrev sjelden. En lite kjent hemmelighet er at det er mye lettere å selge noen få produkter enn å selge mange. Det kommer du til å oppdage etter hvert som vareutvalget ditt vokser. Det gjelder uansett om du selger kurs, fysiske produkter eller digitale produkter.
Med få produkter kan du gi hvert produkt mye fokus, over tid. Det er en av hemmelighetene for å selge mer. Sender du ukentlige nyhetsbrev fokusert rundt bare ett produkt, vil du selge mer av det produktet, men også av de andre produktene du har. Hopper du fra produkt til produkt, eller gudene forby, ikke markedsfører fordi du har få produkter, vil det bety at du går glipp av massevis av salg.
Har du en forestilling om at nyhetsbrev ikke er nødvendig i din din nisje, eller at de i så fall bare skal sendes veldig sjelden? Bullshit! Vissvass! Pølsevev! Det er ikke så mye mer å si om det enn at det er på tide at du kryper ut fra skallet av begrensende tanker som unnskylder at du i beste fall gjør jobben halvveis.
Mange tror at hvis de bare hadde vært populære nok, snille nok, interessante nok, unge nok, slanke nok eller hva det nå måtte være for en fiks idé som har festet seg, så hadde ingen meldt seg av lista og alle hadde kjøpt. Men det er bare ikke sånn verden eller mennesker fungerer. Det kan være 100 ulike grunner til at noen melder seg av. Her er noen grunner til at jeg melder meg av andres epostlister:
- Jeg vet at jeg ikke kommer til å kjøpe noe fra bedriften i nærmeste framtid.
- Jeg har allerede kjøpt av bedriften og kommer ikke til å kjøpe noe mer. Før jul kjøpte jeg noen treningsgreier til kjæresten min. Verken han eller jeg trenger flere sånne rare trehåndtak til å holde i mens vi gjør push ups og annen styrketrening, så jeg meldte meg av lista etter å ha fått varene.
- For å unngå fristelser. Jeg vet hva jeg er svak for. Jeg har allerede nok notatbøker (eller har jeg egentlig det?) så å få e-poster flere ganger i uka om de lekreste notatbøker er å tilrettelegge for å la meg friste til å kjøpe langt mer enn jeg trenger og langt mer enn lommeboka har godt av.
- Jeg finner ut at jeg ikke trenger tjenesten som tilbys etter at jeg har meldt meg på lista for å få en freebie.
- Jeg finner ut at den jeg har havnet hos ligner for mye på meg og tilbyr lignende tjenester og produkter som jeg tilbyr. Det fører bare til sammenligning og jeg har det bedre om jeg ikke følger dem så tett.
- Jeg trenger en opprensking i innboksen. Påmeldingene på forskjellige lister skjer over tid, og plutselig er det så fullt av reklame og nyhetsbrev at jeg blir helt overveldet. Da trykker jeg ganske ukritisk på avmeldingsknappene. Det jeg savner finner jeg helt sikkert tilbake til.
- Jeg rydder når jeg selv skal i gang med en intens periode og trenger å ha det så rolig og ryddig rundt meg som mulig på alle måter. Jeg vil ikke forstyrres av andres kampanjer når jeg skriver mine egne.
- Jeg har fulgt med på noen en stund for å studere strategien deres og føler meg ferdig med spionasjeoppdraget.
Når noen melder seg av lista di kan det være av lignende grunner. Det kan også være at de ikke tåler trynet ditt lenger, men det trenger ikke du å tenke på eller bry deg om. Det andre syns om deg er deres business, ikke din. Det er heller ikke personlig, for deres følelser og tanker handler kun om dem.
Folk kommer til å melde seg av lista di, det er realiteten. Spørsmålet er hva du gjør kontinuerlig for å få flere av de riktige folka på?
Nå som vi har slått fast at folk kommer til å melde seg av lista di uansett om du sender sjelden eller ofte, at det finnes mange grunner til at folk melder seg av som ikke betyr at du gjør en dårlig jobb, og at det ikke finnes noen gode grunner til å sende sjelden, er spørsmålet: Hva har du tenkt til å gjøre for å
- Sende nyhetsbrev oftere?
- Lage noen knallgode kampanjer du kan sende ut med jevne mellomrom?
- Få en jevn strøm av de rette folka på, så lista di vokser i stedet for å krympe?
Svarene dine er forskjellen på level up og på stedet hvil.
Det har gått nesten et døgn siden jeg begynte å skrive denne teksten og kunne fortelle at 1 % av lista mi meldte seg av ganske umiddelbart etter at de fikk den første kampanjeposten min. I dag har jeg sjekket kjøpsstatistikken og kan melde at 1 % av lista mi benyttet seg av tilbudet også. Hadde jeg ikke sendt den e-posten hadde sannsynligvis ingen kjøpt det kurset i går, fordi de hadde ikke blitt minnet på at det eksisterer.